longering!

Longera är ett ämne jag hade tänkt att ta upp.

Det är många åsikter angående att man longerar, många tycker de är dåligt och några bra. Nu tänkte jag bara skriva min syn på det hela.

Jag tycker man kan longera så mycket som är nödvändigt men inget att ta till vana. Många tycker att man ska tömköra istället vilket är bättre, men vissa hästar är inte lätta att tömköra. Det är ju bra att träna att hästen lyssnar på kommandon och det kan man göra genom att longera. Det kanske inte är bra att börja tömköra en häst som är te.x bakskygg själv och man är själv nybörjare. Jag tycker att man inte ska vara rädd för att longera ibland men inté använda det för mycket, och fall man kan så är det bättre att tömköra. Sen ett tips är att inte longera länge för då sliter de mycket, ta istället korta pass.

Varför longerar jag då?
*Jag använder det mest när han är totalt oridbar och jag känner att jag tappar kontrollen och vill inte att han ska "vinna" över mig. Då hoppar jag av istället och longerar några varv tills han är avspänd och lyssnar. Sen så hoppar jag upp så han somsagt inte vinner över mig, då rider jag bara en liten stund om han lyssnar och sen skrittar av och tar in han.

*Sen kan jag även longera för att se hur min häst rör sig, hur han rör sig utan ryttare. Det kan jag lova att det är jätteviktig, och nyttigt.

*Jag longerar även för att träna ren lydnad att han ska lyssna på mitt språk och vara uppmärksam på bara mig. Det kan man även göra när man tömkör men jag kan inte göra det än. Han är bakskygg och spänner sig lätt och sparkar ibland när man går bakom han. Då känns det fel att jag som inte är erfaren av tömkörning lär han när jag inte är säker på vad jag gör och ska göra. Därför kommer jag vänta tills pappa kan hjälpa mig, men just nu har han fullt upp hela tiden.

Som ni ser så finns det fördelar och nackdelar med longering som man nog behöver veta om. Men jag tycket inte man ska vara rädd för att longera fall det behövs.

Nackdelar
*
Sliter på benen
*Hästen jobbar inte med musklerna

Fördelar
*
Man kan träna röstkommandon
* Man kan se hur hästen rör sig utan ryttare
* Man lär sig mer hur man ska använda sitt kroppspråk för att den ska springa snabbare, ta de lungt osv.

Vad tycket ni om longering ?

Bild tagen från google





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0